9e week!

17 oktober 2019 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Hey allemaal!

daar ben ik weer, haha. Wauw de tijd gaat echt heel snel! Deze week is alweer mijn 9e week stage. Volgende week heb ik dan ook mijn middenevaluatie om te zien hoe alles gaat. Deze week op stage staat vooral in het teken van klanten bellen aangezien ik een klanttevredenheid onderzoek uitvoer.

Kruger Park is alweer bijna 3 weken geleden en we hebben dan ook weer heel veel leuke dingen gedaan. Het weekend van 5 oktober ben ik naar Rocking the Daisies geweest. Dit is een festival en het is "Cape Town's biggest outdoor gathering". Het is dan ook een van de highlights tussen alle festivals in. Het vond plaats op Cloof Wine Estate. Het was een prachtige omgeving maar het was een groot open gebied, wat dus betekent dat het er goed kan waaien. En ja hoor, dat was ook het geval! Het was een leuk festival maar koud koud koud. Ik heb zelfs een fantastische vest gekocht in een knalroze kleur aangezien ik het nog steeds koud had met mijn trui al aan....... Een dagje vonden we dus wel meer als genoeg hahaha! Die zondag zijn we naar het Beerfestival in Kaapstad geweest.

Afgelopen weekend zijn we op vrijdagavond gezellig met zijn allen gaan eten bij de Italiaan in Waterfront. Hier hadden we echt weer een fantastisch uitzicht over Waterfront in de avond, met alle mooie lampjes! Zaterdagochtend ben ik naar een Nederlandse markt geweest. ZE HADDEN KROKETTEN! Maar ook drop, snoepjes, beschuiten, nasi kruiden, saté, chicken tonight en nog veel meer. Yessss, zo lekker! Dit marktje vindt 2 keer in de maand plaats. Na dit marktje zijn we naar Oranjezicht Market geweest, waar we lekker geluncht hebben en genoten hebben van het mooie weer. Ook zijn we na 2 maanden toch maar eens het reuzenrad in geweest, die staat in Waterfront. Zaterdagavond was spelletjes avond :)

Zondag hadden we een township tour op de planning staan. We zijn naar Langa geweest. Voor de apartheid was dit gebied aangewezen voor Zwarte Afrikanen. Langa is dan ook de oudste township dat zo'n gebied was voor de apartheid en er was in dit gebied ook veel weerstand tegen de apartheid. We hebben een rondleiding gehad door een museum en hebben veel informatie gekregen over hoe Langa vroeger was. Mannen moesten een Dom pass hebben, dit is ongeveer hetzelfde als je paspoort nu. Maar zodra een man deze pass had dan mocht hij reizen van zijn huis naar zijn werk in de stad. Had je niet een Dom Pass dan kon je gearresteerd worden. Na de informatie en het museum, zijn we door Langa gaan lopen. Binnen Langa zijn er 3 "klassen": lower class, middle class en upper class. De laagste klasse woont in huisjes die gemaakt zijn van golfplaten of ze wonen in containers. We zijn ook langs zulke containers gelopen en er werd zelfs bij verteld dat de container is verdeeld in 2 kamers en in iedere kamer leeft een familie van 8 tot 10 mensen. Iedereen heeft natuurlijk wel vaker hier iets over gehoord of foto's gezien maar als je er echt langs loopt en de mensen ziet dan pas realiseer je je hoe deze mensen leven. Ook wonen er veel kinderen en ze waren zo blij om ons te zien. Ze kwamen ons allemaal even hoi zeggen, een handje geven en natuurlijk ook eventjes knuffelen! Het doet natuurlijk wel goed om te zien dat deze kinderen gewoon plezier hebben.

We hebben ook de kerk bezocht. Hier was de zondagsmis bezig. Indrukwekkend om te zien en ik had ook de hele tijd kippenvel! Iedereen zong mee en stond te dansen. Zo anders dan dat een zondagsmis bij ons is haha. We kregen ook een hosti en een wijn. Het was mooi om mee te mogen maken. Wel realiseer ik me nu goed hoe blij wij mogen zijn met alles wat we hebben!

Na de township tour zijn we 's middags op het strand gaan liggen aangezien het echt lekker weer was! Het water daarentegen was wel echt extreem koud, zo koud dat je gewoon kramp kreeg in je voeten.... Maar toch nog steeds genieten!

Gisteravond zijn we naar Lawns, Round House geweest. Dit is een plekje tussen de bomen in waar je heerlijk kunt genieten van het mooie uitzicht op de zee en waar je natuurlijk ook weer de zonsondergang kunt zien. We hebben hier ook lekker wat gegeten en gedronken.

Komende vrijdag gaan we naar een open air cinema. Hier draaien ze vrijdagavond Grease :) Zaterdag staat skydiven op de planning, maar dit sla ik toch lekker over hahaha. Niks voor mij..... 's Avonds staat weer een stapavondje op de planning en zondag gaan we braaien bij Rands.

Genoeg leuke dingen op de planning en we zitten alweer op de helft van oktober. Langzaam kan het aftellen beginnen totdat mama, Raymond en Yvo in Kaapstad zijn. Nog 63 dagen... Ik kan niet wachten om hun weer te zien en alle mooie plekjes te laten zien hier in Kaapstad. Kijk er nu al naar uit! En Kerst vieren terwijl het zomer is, is toch fantastisch hahaha!

Verder gaat alles toppie en ik geniet van alles!

Dikke kus en hoooihoooi xxxxx

1. Jolanda:
    17 oktober 2019
    Wat leuk um heij dien ervaringen te kinne en maage leeze. Echt super. Geneet vaan dees sjoene tied!
    xxx
  2. Annemie Koolen:
    Wat een ervaringen! Zo geweldig voor je. We missen je 😘
  3. Winny:
    17 oktober 2019
    Wow Maud. Mooi om te lezen wat je allemaal meemaakt en wat een indrukken. Zo trots op jou! Maar ook voor ons is het aftellen begonnen..... Zo blij dat we deze mooie reis mogen gaan meemaken, maar vooral om mijn meid te zien. Te zien waar je woont, stage loopt, maar ook om heerlijk te knuffelen. Love you lieve schat van me❤💋